Hermione és az orosz nyelv

Hogy a kettőnek mi köze egymáshoz? Hát csak annyi, hogy az oroszok is ismerik Hermionét, akit nem lehet nem szeretni. Ez eddig még nem nagy újdonság. De azt tudtad, hogy van egy kislány, aki úgy hasonlít rá, “как две капли воды” (mint két vízcsepp, azaz mint egyik vízcsepp a másikra)? A sztori ennyi, és ha szívesen megismered őt, akkor az oldal alján megnézhetsz egy videót róla. A soron következő sztorit a soron következő videóban.

De mit akarok ezzel a sok sztorival?

Előre bocsátom, hogy egy kicsit hosszú leszek, így ha nincs türelmed, ne olvasd végig, csak nyugodtan görgess az oldal aljára!

De ha mégis elolvasod, az valószínűleg megváltoztatja az életed, ahogy már sokakét megváltoztatta.

 

TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling)

Ezt a módszert (amely közel áll Steven Krashen természetes nyelvelsajátítás elméletéhez) egy amerikai spanyoltanárnak, Blain Ray-nek köszönhetjük, aki szerint:

Az embernek nincsen szüksége sok szóra és bonyolult nyelvtanra ahhoz, hogy kifejezze a gondolatait.   A kommunikáció nagy része alapfokon történik és a bonyolult magyarázatok vagy a memorizálás csak zavarja a tanulást. 

Az emberek többsége úgy gondolja, hogy egy idegen nyelvet sokkal bonyolultabb megtanulni, mint az anyanyelvét. De tudományosan bebizonyított tény, hogy az ember egyféleképpen sajátít el minden egyes nyelvet. Ezért a nyelvtanulásnak egyszerűnek és természetesnek kell lennie, és nem kell nagyon különböznie a gyerekek nyelvtanulásától.

Hogyan sajátítják el a gyerekek az anyanyelvüket? Úgy, hogy használják. A szüleik beszédét hallgatják, majd a mesék, rajzfilmek következnek, azután pedig elkezdenek beszélni. És valószínűleg nem mondanak ilyeneket:

– Rendben, most már tudom a múlt időt, gyakoroljuk egy kicsit a szinonimákat!

De van egy nagy probléma: nincs annyi időnk, mint a gyerekeknek. Nem akarunk hat éven keresztül kb. 20000 órát a nyelvtanulásra pazarolni. Ezért megpróbáljuk néhány száz órába begyömöszölni az idegen nyelveket, és mindenféle módszereket kitalálunk, de ezeknek nincs igazán eredményük. 

Az nyelvtanulásnak ugyanis megvannak a kikerülhetetlen fázisai:

  • Első: Lassan fogjuk fel, nehezen értjük meg a szövegeket, gondolatban pedig lefordítjuk őket az anyanyelvünkre.

  • Második: Gyorsan megértjük és feldolgozzuk. (fordítás nélkül)

  • Harmadik: Nyelvtanilag helytelenül és bizonytalanul beszélünk.

  • Negyedik: Magabiztosan beszélünk, de nyelvtanilag hibásan.

  • Ötödik: Lassan eltűnnek a hibák.

 

Tetszik, nem tetszik, ezeket nem tudjuk átugrani. Az agynak időt kell adni, hogy megtanulja felfogni az új információkat, és főleg, az élő beszédet. Először az ismert szavak jelentése is lassan esik le.  És minél több az új szó, annál lassabb ez a folyamat. Tehát ne akarj minél több szót bemagolni, mert csak blokkolod a saját nyelvtanulásod! No azért nem kell 6 évig várni, hogy kommunikálni tudj. Az esetek többségében ehhez már néhány hónap, legfeljebb egy év elegendő. A nem hibátlan, de FOLYÉKONY beszédhez!!!!! 

Még egy fontos dolog: Az első időben nem szabad önállóan beszélni! Először csak minél több szöveget hallgass, és legfeljebb a hallottakat ismételd! Ahogy telik az idő, majd egyre magabiztosabb leszel és akkor jöhet a beszéd is. Ez a nyelvi fejlődés természetes útja. És még ekkor sem kell a nyelvtani hibákkal foglalkozni. Az majd a következő lépcsőfok lesz, nem kell aggódnod!

 

Mik a TPRS alapelvei?

Három alapelvre kell figyelni, amelyek szorosan összefüggnek: 

Megértés – Ha nem értesz valamit, nem érdekel.

Ismétlés – Ismétlés nélkül nagyon lassan fogsz előrehaladni.

Érdeklődés – Enélkül hamar unalmassá válik a tanulás, és nem tudsz odafigyelni.

 

Most már tudod, mit akarok ezzel a sok történettel. 

Akkor nem is maradt más hátra, mint nézd / hallgasd a következő sztorit! Naponta elég 30 percet gyakorolni, mert hosszabban úgyse tudunk figyelni. 

 

 

2018-12-03T16:33:55+00:00
hu_HUHungarian
hu_HUHungarian